משרד התקשורת פרסם לאחרונה את טיוטת חוק התקשורת (שידורים), התשפ"ה-2025, אשר כוללת שינויים משמעותיים בתחום אספקת תכנים אודיו-ויזואליים בישראל, וכן תיקוני חקיקה עקיפים. הטיוטה, אם תעבור את הליכי החקיקה, תשפיע בראש ובראשונה על שוק השידורים, אך גם על שוק הפרסום, שוק היוצרים ועל הגורמים המחזיקים בשליטה בגופי השידור. ראוי לציין כי חלק ניכר מהנושאים המוסדרים בהצעת החוק עלה בשנים האחרונות גם בהמלצות של ועדות מקצועיות שבחנו את תחום השידורים, אשר עד כה נותרו בגדר המלצות.
החוק המוצע צפוי להשפיע על כלל השחקנים בשוק בלי קשר לפלטפורמה בה הם משדרים (כבלים, לווין, ערוצי ברודקאסט ואינטרנט), ובין היתר, על ספקי התכנים, ערוצי השידור, פלטפורמות מסורתיות שהחזיקו בתשתית כבלים או לוויין והתבססו על הכנסות מדמי מנוי ועל פלטפורמות חדשות, וכן על גופים בינלאומיים הפועלים בישראל.
כפי שנכתב בדברי ההסבר, השינויים המוצעים מיועדים להגביר את התחרות, להרחיב את מגוון התכנים הזמינים לציבור, ולשפר את הנגישות לתכנים בעלי חשיבות ציבורית.
להלן עיקר השינויים המוצעים בהצעת החוק:
- הקמת הרשות לתקשורת משודרת והמועצה לאסדרת תכנים אודיו-ויזואליים: מוצע להקים רשות חדשה ("הרשות לתקשורת משודרת") שתפקח על כל תחום אספקת תכני הצפייה-ושמע, ללא תלות בטכנולוגיה או אופן ההפצה של התכנים. רשות זו תהיה מקצועית ובלתי תלויה והיא תחליף את המועצה לשידורי כבלים ולשידורי לווין ואת הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו. הרשות לתקשורת משודרת אף תפעיל בעצמה אפליקציה בה ישודרו תכנים של ספקי החדשות הרשומים, תאגיד השידור הישראלי, ערוץ הכנסת ואירועי ספורט בעלי חשיבות ציבורית. הרשות לתקשורת משודרת תפוקח על ידי מועצה ציבורית ("המועצה לאסדרת תכנים אודיו-ויזואליים"), אשר גם תהיה רשאית לתת לספקים מהותיים הוראות למניעת הפגיעה בתחרות בתחום אספקת התכנים ולהטיל על ספקי התכנים עיצומים כספיים בשיעורים משמעותיים.
- חובות על שחקנים משמעותיים: הטלת חובות על גופים ישראליים המספקים תכנים אודיו-ויזואליים בתפוצה רחבה (לפי מבחן הכנסה שנתית של 40 מיליון ש"ח), כולל חובת רישום במרשם ספקי תכנים, השקעה בהפקות מקומיות, חובת הפצה של תכני ספקי חדשות, תאגיד השידור הישראלי וערוץ הכנסת ללא תמורה, חובות בתחום הספורט ובתחום הצרכנות. לגבי גורמים המספקים תוכניות חדשות (לרבות אתרי אינטרנט המספקים חדשות באופן קבוע), נקבעו גם חובות רישום במרשם ספקי חדשות, חובת שידור תכני חדשות מדויקים ומהימנים, והעברת תכני חדשות בחינם על גבי ספק תכנים רשום.
- השקעה ביצירה ישראלית: מוצע לקבוע כי חובת השקעה בהפקות מקומיות (בדרך של הפקה או מימון) תחול על כלל השחקנים המשמעותיים בשוק (הרשומים כספק תכנים רשום), כולל ספקי תכנים בינלאומיים שהכנסתם מאספקת תכנים בישראל עולה על 40 מיליון ש"ח בשנה, ובהיקף של לפחות 6.5% מההכנסה השנתית (בכפוף להוראות מעבר אשר יחולו על ספקים שכבר חלה עליהם חובת השקעה בהפקות מקומיות), תוך מתן תמריץ להשקעה ביוצרים חדשים.
- צמצום הגבלות: מוצע להסיר הגבלות על מודלים כלכליים בשוק השידורים והחדשות, לרבות לעניין בעלויות צולבות בין ספקי תכנים או חדשות רשומים (מעבר לרף של 20%), שידור פרסומות, איסור בלעדיות בשידור אירועי ספורט מסוימים ואספקת תוכניות חדשות. מנגד נקבעו כללים הנוגעים לאספקת תכנים של ספקים בעלי חשיבות מסחרית, בתנאים שאינם מפלים בין ספקי תכנים.
- קביעת כללים להגנה על הצרכנים: מוצע לקבוע בכללים הוראות שיחולו על ספק רשום לעניין מסר פרסומי, הגנה על קטינים וכן הוראות צרכניות בתחום אספקת תוכני צפייה-ושמע.
- תקנון אתיקה: מתוך רצון לצמצם מעורבות רגולטורית בתוכן השידורים, ספקים רשומים יחויבו לפרסם תקנון אתיקה בהתאם לעקרונות המפורטים בטיוטת החוק.
- פיקוח ואמצעי אכיפה מינהלית: נקבעו הוראות שונות לעניין פיקוח על ביצוע הוראות החוק לרבות סמכות להטיל עיצום כספי או למסור התראה מינהלית.
קשה להעריך בשלב זה מתי הצעת החוק תיכנס לתוקף (נכון לכתיבת שורות אלו מתקיים הליך היוועצות מול רשות האסדרה), ואיזה שינויים יתבצעו בה. אם יאושר במתכונתו הנוכחית, החוק יחול באופן מלא רק בחלוף כשנתיים מיום פרסומו.
הסקירה לעיל אינה כוללת את כל השינויים המוצעים במסגרת הטיוטה לחוק ואת כל ההשפעות הצפויות אם החקיקה תתקבל, והמידע המובא כאן אינו מהווה ייעוץ משפטי.