המאמר שייך לקטגוריה:עדכונים משפטיים

חידושים ועדכונים בעמדות סגל רשות ניירות ערך

פברואר 2024

רשות ניירות ערך פרסמה עמדת סגל חדשה בעניין חובת השבת תגמולים שניתנו לנושאי משרה ("Clawback"), וכן עדכנה את עמדות הסגל בעניין בחינת מהותיות של טעות בדוחות כספיים. העדכונים והחידושים בעמדות הסגל הינם חשובים ורלבנטיים לפעילותם של התאגידים הפועלים בשוק ההון בישראל, והם פורסמו בעקבות מקרים ושאלות שעלו מ"השטח" בשנים האחרונות.

להלן סיכום של עיקרי הדברים:

פרסום עמדת סגל משפטית 101-27 חובת השבת תגמולים שניתנו לנושאי משרה ("Clawback")

ביום 2 בפברואר 2024 פרסם סגל רשות ניירות ערך עמדה משפטית חדשה בנוגע לחובת השבה של תגמולים בנסיבות בהן נושא משרה בחברה קיבל מענק מבוסס על נתונים בדוחות כספיים, ונתונים אלו התבררו בדיעבד כמוטעים. עמדה סגל הרשות מבהירה ומרחיבה את חובת ההשבה, וזאת על רקע מקרים רלבנטיים מהשנים האחרונות. סגל הרשות מבהיר, בין היתר, כי: (1) לשם הכרה בחובת ההשבה, אין צורך שהטעות בדוחות הכספיים תנבע מפעילותו של נושא המשרה; כלומר, אין צורך בקיומו של קשר סיבתי בין התנהגות נושא המשרה לבין קיומה של הטעות; (2) חובת ההשבה חלה בכל מקרה בו התקיימה טעות בדוחות הכספיים של החברה אשר תוקנה – בין אם התיקון בוצע במסגרת פרסום דוחות כספיים מתוקנים באופן מלא, ובין אם בדרך של הצגה מחדש בגין התאמה לא מהותית של מספרי השוואה של תקופות דיווח קודמות.

שאלה רלבנטית שאינה זוכה להתייחסות בעמדת הסגל, הינה האם חברות ציבוריות נדרשות או רשאיות לדרוש "השבה" של תגמולים מנושאי משרה גם בסיטואציות רחבות יותר, כאלה שאינן מצריכות תיקון או התאמה לדוחות הכספיים. בעניין זה נציין, כי קיימות הוראות בדין הישראלי (למשל בדיני הבנקאות), אשר מאפשרות ואף דורשות מתאגידים בענפים מסוימים לכלול במסגרת הסכמי העסקה עם נושאי משרה הוראות השבה ("Clawback") חוזיות רחבות יותר, המחייבות את נושא המשרה להשיב מענקים לא רק בעת גילוי טעות בדיעבד בדוחות הכספיים, אלא גם במקרים נוספים בהם נמצא כי נושא המשרה ביצע פעילות בלתי חוקית, הפר חובת אמונים, עבר על נהלי התאגיד ועוד. בעמדת היועצת המשפטית לממשלה אשר הוגשה בהליך התביעה הנגזרת שהתנהל בהקשר של בנק הפועלים בשנת 2022, משרד המשפטים ורשות ניירות ערך אף הביעו את תמיכתם בגישה זו. יש להניח כי נושא זה עוד יזכה לדיון והרחבה בעתיד.

עדכון החלטה מספר 99-4 בעניין קווים מנחים לבחינת מהותיות של טעות בדוחות כספיים ועמדה משפטית מספר 105-24 בדבר אופן פרסום דוחות כספיים מתוקנים

ביום 7 בפברואר 2024, פרסם סגל רשות ניירות ערך עמדת סגל, אשר מחליפה את החלטה מספר 99-4 בנושא בחינת מהותיות לצורך תיקון טעויות בדוחות כספיים, ואת עמדה משפטית 105-24 בדבר אופן הפרסום של דוחות כספיים מתוקנים. העמדה בנוסחה החדש משקפת את גישת סגל הרשות העדכנית בנוגע לאופן שבו יש להעריך אם טעות בדוחות הכספיים היא מהותית.

 החידושים והשינויים העיקריים בהשוואה לעמדות הקודמות הינם:

בכל הקשור לניתוח מהותיות לפי הספים הכמותיים-תוצאתיים – סגל הרשות מבהיר, בין היתר, כי במקרים חריגים יש לבחון את הספים הכמותיים בהשוואה ל"רווח אלטרנטיבי" (המנטרל אירועים חד פעמיים), ששונה מהרווח החשבונאי לפי כללי ה-IFRS.

בכל הקשור לניתוח מהותיות לפי נדבכים איכותניים – מן העבר האחד, סגל הרשות מרחיב את העמדה במובן זה שהוא מבהיר כי במסגרת בחינת המהותיות, נדרש להתייחס גם לסוגים שונים של טעויות, שאף אם אינן משפיעות על הרווח ועל ההון ההחשבונאיים, הן עשויות להיחשב כטעויות מהותיות לפי טבען, כגון טעויות "ברוטו-נטו", או טעויות שמשפיעות על מדדי Non-Gaap. סגל הרשות הדגים זאת, למשל, באמצעות דוגמה לפיה חברה מענף הנדל"ן ביצעה טעות באופן רישום ההוצאות החשבונאיות שלא השפיע על ההון או על הרווח הנקי, אבל כן השפיע באופן מהותי על ה-FFO. מן העבר האחר, סגל הרשות מצמצם את רשימת המקרים שבהם טעות תוגדר כמהותית בשל שיקולים איכותניים, כפי שנכללה בעמדות הקודמות.

סגל הרשות מחדד כי החזקות הכמותיות והחזקות האיכותיות אינן בגדר תנאים מצטברים אלא מדובר בתנאים חלופיים לצורך הגדרת מהותיות. בצד זאת, סגל הרשות קובע באופן ברור יותר כללים למקרים שבהם ניתן לסתור את החזקות הכמותיות ולקבוע כי טעות אינה מהותית אף שהתקיימו החזקות הכמותיות (לדוגמא, בסיטואציה של נטרול אירועים חד-פעמיים).